kennelgoldflames.blogg.se

Här kan du läsa om: - det som händer på vår kennel - få träningstips och ideér - Chesapeake bay reteriever - Engelsk Springer Spaniel - Vår uppfödning, planer och tankar

Planera lite löst eller scripta?

Vi är så olika vi människor och hundar med för den delen. Hur gör du när du träningsplanerar? Gör du ett schema som du följer till punkt och pricka? Eller har du ett diffust mål i horisonten? Har du något mer mitt i mellan eller gör du en plan dag för dag? Är det svårt att hitta inspiration och idéer?

När jag 15 år gammal la planering för min häst och mig så var det ytterst detaljerat med kryssrutor att bocka av om jag gjort det jag planerat. Det var -31 grader vissa dagar den vintern men jag följde mitt schema. I mars halkade hästen och blev halt. Så hela planeringen gick åt skogen.

När jag 18 år gammal planerade blev det mer luddigt. Stora mål någonstans i framtiden men definitivt inget schema. Och syrran nådde bättre resultat med min häst än jag på tävlingar 😅 Dax att tänka om!

När jag tränade unghäst vid 21 hade jag en plan för dagen och en ruta för det faktiska träningspasset. Den hösten utvecklades snabbare och bättre än någon. Då tänktes jag att så dum jag varit- det här är metoden! Då hade jag ägt och tränat 6 olika hästar.

Vid 26 hade jag tränat några hästar till och min 5 åring fick lämna det jordiska på grund av trasiga knän. Då lärde jag mig att metoden spelar mindre roll - jag måste utgå från individen. I detta fall två individer - både mig och hästen. Sen måste jag ta in fler aspekter inte bara kunskap utan även bådas fysiska och mentala status. Den här individen hade inte fysiken för att bära varken sig själv eller en ryttare. Hennes lillebror blev bara 2 år av samma orsak. Det var där mitt intresse för exteriör och avel väcktes.

När jag nu 22 år senare och ca 50 egenägda individer senare 🙈😅 planerar för att träna en hund, så tänker jag så här:

  • Börja med att bilda ett team - öva saker ihop där hunden behöver din hjälp för att lösa uppgiften (det viktiga är inte vad ni gör utan att ni hjälps åt att lösa projektet)
  • Titta på hundens exteriör, var är den stark. Hur har den blivit stark där? Var är den mindre stark? Hur gör jag den lika stark där? Det viktigaste är balans!
  • Titta på hundens mentala status. Hur varvar den ner? Vad gör den för att bli av med stress? Hur gör den för att varva upp? När är den trygg? Vad gör den trygg? När är den glad? Vad gör den glad? Nöjd? Fokuserad? Motiverad?
  • Gör en långsiktig övergripande plan.
  • Sätt upp delmål utan tidsbegränsning.
  • Sätt upp mål i delmålen.
  • Sätt upp mål i delmålen delar 😉
  • Skriv ner träningside’er och bryt ner dem i mindre moment
Nu gör du om hela listan men med dig själv som fokus. Inte hunden! Vad behöver du? Hur mår du?
  • Titta på din exteriör och kropp, var är du stark. Hur har du blivit stark där? Var är du mindre stark? Hur gör du den lika stark där? Det viktigaste är balans!
  • Titta på din mentala status. Hur varvar du ner? Vad gör du för att bli av med stress? Hur gör du för att varva upp? När är du trygg? Vad gör dig trygg? När är du  glad? Vad gör dig glad? Nöjd? Fokuserad? Motiverad?
  • Gör en långsiktig övergripande plan.
  • Sätt upp delmål utan tidsbegränsning.
  • Sätt upp mål i delmålen.
  • Sätt upp mål i delmålen delar 😉
  • Skriv ner träningside’er och bryt ner dem i mindre moment

Nu kommer det svåra:
Att sätta ihop de här två individuella planerna! Att hitta gemensamma mål och träningspass. Att hitta individuella mål och träningspass. Dina behov och hundens matchar inte alltid varandra- då måste man ta sig tid att träna, jobba separat. Har du valp behöver du ofta fysträning utan valp och valpen behöver mental- och fysträning med andra hundar, där inte du deltar så aktivt. 

Sen behöver du varje dag:
  • Scanna av dagsläget? Var är hunden fysiskt och mentalt idag? Massera, berör, känn igenom fysiskt. Hur mår kroppen? Prata med den, testa kontakt, glädje och fokus - hur mår själen?
  • Scanna av dig själv! Rör vid och på kroppen. Gör den ont? Känns den laddad? Hur mår du idag?
Ofta när man tittar på sig själv är man oerhört kritisk på ett negativt sätt. Jag borde, jag har inte, har det blivit så här illa... 

Försök se dig själv som en ny elev du fått. En elev med ett bagage naturligtvis men också med förutsättningar och möjligheter. Vad är rimligt? Vad är drömmar och hur kan jag hjälpa min elev dit? Vad behöver min elev för att må bra?

Om man tänker sig att du vore precis så som du drömmer om att vara. Hur skulle du gå, stå, tänka, vara, träna, äta då? Sköt om dig själv som om du vore ditt "dröm-jag". För det är ditt bästa jag och det är både du, din hund och världen värd. Att du gör det bästa av dig själv!

Först då kan du göra ditt bästa av din hund och ett lag. Du skulle aldrig tänka att min hund är ändå en så dålig personlighet så den är inte värd bra mat, bra träning eller kärlek. Det gäller dig med!färst när din tränare mår bra själv är den en bra tränare, eller hur? Var en bra tränare, lagkompis och vän till din hund. Ta hand om dig! ❤️
(null)

Taggar: fysträning, fysträning av hund, hundgymnastik, hundträning, hundträningsschema, mentalträning, träna hund, träningsplanering, träningsschema;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: